Fries StraatFestival gaat door!

Het Fries StraatFestival is blij en dankbaar dat de Provincie Fryslân samen met de Gemeente Leeuwarden in totaal 200.000 euro heeft toegekend aan het festival voor de komende twee jaar. “We kunnen door!” tikt projectleider Margret Havinga met veel smileys in de WhatsApp-groep van het team na een telefoontje met het goede nieuws. Het tweedaagse festival vindt nu gegarandeerd plaats in 2019 op vrijdag 24 en zaterdag 25 mei! Met de toekenning van deze subsidie voor twee jaar, leeft het team nu ook vol enthousiasme toe naar een mooie invulling voor de feestelijke 40e editie in 2020.

De kersverse directeur Marijke van der Woude van Stadsschouwburg De Harmonie, waar het Fries StraatFestival een productie van is, is eveneens enthousiast over de subsidie: “Wat een prachtig nieuws. Ik kijk uit naar vrijdag 24 en zaterdag 25 mei wanneer De Harmonie weer met het festival gaat knallen”.

Het festival kende in 2018 een drukbezochte en zeer geslaagde editie met ruim 120 voorstellingen (theater en muziek) en als topattractie de Franse freerunners van La Fabrique Royale, die met hun spectaculaire moves op grote hoogte de Leeuwarder binnenstad in een compleet nieuw daglicht zetten. Een mooie start voor de nieuwe theaterprogrammeur Léonie Dijkema. Inmiddels is ook de vacature voor een nieuwe coördinator marketing en communicatie ingevuld. Deze functie wordt nu bekleed door Fredau Buwalda, die hiervoor de online communicatie bij Lân fan taal verzorgde en tevens programmeur is van het Noordelijk Film Festival.

Het Fries StraatFestival is een gratis festival, toegankelijk voor een breed publiek, en dat wil het team graag zo houden. Met nationaal en internationaal straattheater van hoge kwaliteit en een verrassend muziek(theater)programma voor jong en oud, brengt het festival cultureel vermaak naar het publiek toe in de binnenstad van Leeuwarden. De innovaties en ontwikkelingen binnen de straattheater- en circuswereld worden nauw gevolgd en er is oog voor talentontwikkeling, educatie en participatie via diverse projecten. Met de toekenning van een tweejarige basisfinanciering vanuit de gemeente en provincie, groeien de mogelijkheden om (op tijd) spectaculaire publiekstrekkers te boeken en langere samenwerkingstrajecten van de grond te krijgen. Een prettig vooruitzicht voor het team.

Met dit positieve nieuws worden de komende weken al de eerste acts geboekt en de campagne vormgegeven. Eén act voor 2019 staat in ieder geval vast, de winnaar van de Van der Eems publieksprijs. Dit gezelschap mag traditiegetrouw nog een keer acte de présence geven op de eerstvolgende editie. In 2018 won Onderwater Producties met de voorstelling Bon Voyage! De ultieme digitale detox, een ‘roadtrip’ door het Frankrijk van de jaren zestig met chansons, theater en film noir beelden. Afgelopen jaar gemist? Dan weet je waar je zijn moet op 24 en 25 mei.

Op